”Bai, oameni buni! Bai, gentlemani! Bai, domnilor si doamnelor!” asa isi incepea odata pe radio, Razvan Exarhu, emisiunea de seara de la radio. O emisiune tare buna la acea vreme, care ar fost si mai buna daca s-ar fi intamplat si acum.
O emisiune care dezbatea subiecte care mai de care mai ciudate sau normale intr-o tara ciudat de normala sau normal de ciudata. Erau altfel de vrmuri. Da, in Romania! 🙂
Asa o sa incep si eu articolul de fata, parafrazandu-l pe Exarhu: Bai, managerilor! Bai, patronilor! Bai, antreprenorilor! De e va pleaca, ma, oamenii buni din companii? De ce va pleaca oamenii in care ati investit, la altii? De ce ii lasati, bai, sa plece?
Credeti ca se gasesc oameni buni pentru joburile pe care le oferiti, la fiecare colt de strada? Credeti ca pentru salariul pe care-l oferiti, veti putea atrage ACEI oameni care vor fi 100% implicati, care vor da totul, doar cat sa stea o perioada si apoi sa plece si ei? De ce sa nu incercati si un trainig pentru angajati?
De ce nu va schimbati, bai, mentalitatea? Am aproape 20 de ani de cand ”ma invart” prin campul muncii, si in 80% din cazuri, managerii isi bat in continuare joc de oamenii buni din subordine, de parca le fac in ciuda. Adica dupa ca ca acestia duc greul in cele mai multe cazuri, pentru ceilalti angajati mediocri sau slabi nu-si fac treaba asa cum este normal sa si-o faca, tot in angajatii astia exceptionali loviti, le puneti in carca din ce in ce mai multe taskuri doar pentru ca stiti ca ei fac treaba buna, ca nu gresesc ca ceilalti.
In tot acest timp, ceilalti isi fac treaba pe relax, isi iau salariul convenit si nu evolueaza, nu se implica, ii lasa pe ”cei alesi” sa traga si pentru ei. ”Hai mai, Mircea/ Lavinia, nu rezolvi tu taskul asta, ca nici Radu, nici Simona, nici macar Tudor, nu au fost in stare sa-l rezolve?! Te rog?!” Rugamintea asta, suna ca o porunca oricum incerci sa-i dai o forma, nu? 🙂
Ce poti face? Sa refuzi o munca pe care stii ca tu o poti rezolva in paralel cu celelalte taskuri pe care le mai ai de facut? Poate ca nici nu apuci sa-ti iei pauza de masa sau pauza de cafea, pe cand ceilalti au timp de toate, socializeaza, ies impreuna, mai vorbesc despre una, despre alta… Tu? Acoperit de mailuri, de hartii, dosare si taskuri. La ce bun un bonus la trei luni, daca munca asta te erodeaza, te acopera, iti acapareaza toata placerea cu care lucrai odata? La ce bun un training pentru angajati si o repozitionare a lor, nu? (ironic).
Pe scurt, problema este la manageri. Pe unde am lucrat sau cu ce firme am venit in contact, in majoritatea cazurilor managerii nu stiau sa… managerieze. Un bun manager nu-i un robot care ”taie si spanzura”, este ideal sa stie cum sa imbine felul, firea, starea umana cu relatia profesionala pe care o are cu subaltenii sai, astfel incat sa rezulte feedback pozitiv din toate partile cat si rezultate pe masura.
De aceea, vin sa spun ca este aproape incredibil cum majoritatea se vaita ca le pleaca oamenii buni. Pai, daca fara sa vrei neaparat SAU intr-un mod inconstient ori constient, tu ii muncesti pe acestia mai mult decat pe ceilalti, si probabil pe salarii asemanatoare, de ce sa nu plece? Cativa sunt cei care raman, cei care nu au curajul sa plece, sa o ia de la inceput in alta companie, sa se adapteze etc.
Oamenii buni pleaca din cauza managerilor, nu din cauza jobului! In majoritatea cazurilor! Ca sunt si situatii in care jobul te cam strange, poate nu ai facut alegerea corecta, dar, in general, discutiile despre job, se canalizeaza catre SEFU’.
Adu-ti aminte numai cate auzi in stanga si-n dreapta legate de ”sefisme” din astea! Si mai sunt si situatiile acelea, ”speciale”, in care un manager urca mai sus, pe scara ierarhica, si vine un alt manger nou care vrea sa se impuna, care vrea sa faca si sa dreaga, sa urce si el cat mai rapid, lovind in angajatii din subordine, cu tot ce are el mai aprig, ca-n filmele de razboi: Foc de voie!
Partea ”funny” este ca toate acestea se pot evita destul de usor DAR numai daca managerii sunt cu adevarat manageri. Problema venind de la ei, nu de la angajati, ei sunt primii vizati pentru schimbare. Degeaba li se traseaza un plan, participa la sedinte si inteleg cumva faptul ca este important ca oamenii sa fie implicati, motivati in jobul pe care-l desfasoara, daca nu vor aplica asta.
Practic, tragand linie, cei inlocuiti ar trebui sa fie managerii. Manageri inlocuiti de manageri buni. Asa cum exista un bun angajat care-si face treaba mai mult decat corect, asa este necesar sa se gaseasca acei buni manageri care sa duca business-ul la un alt nivel, poate chiar dupa o sesiune de training pentru angajati.
Mai multe despre ”manageri” de ocazie cat si despre angajatii buni care vor sa plece din companie, in articolul urmator.
photo credit: pixabay.com
1 Comment
[…] in prima parte a articolului despre faptul ca tendinta managerilor de a le da noi sarcini suplimentare angajatilor buni, dupa ce […]