“Hai, sa batem palma!” mi-a spus, desi nu vorbisem prea mult si ne vazusem doar de doua ori. “Cum, asa fara sa stii exact cum vor evolua lucrurile pana la final?” i-am raspuns. “Da, mi-a fost de-ajuns ceea ce am ascultat. Imi este suficient. Mi-am dat seama cum vor evolua lucrurile fara sa le mai prezinti in continuare. Sa nu mai pierdem timpul, sa mergem…”
Asa mi-am inceput colaborarea cu o firma ce era importator si distribuitor a unor produse de larg consum pe piata romaneasca. Firma respectiva avea o problema pe care nu reuseau sa o remedieze de ceva timp, si anume Comunicarea.
Fie ca era vorba de comunicare in interiorul firmei, fie ca aveau reale probleme in relatia cu furnizorii sau clientii, ceva nu suna bine. Nu suna bine, iar treaba stagnase de o perioada de timp. Mai mult decat atat, relatiile cu furnizorii importanti se cam racisera iar clientii, hmm… aici era o mare problema. Am sa-ti spun si tie, ce i-am spus si lui.
Clientii tai sunt cei mai importanti, de aceea este nevoie de o atentie deosebita si nu jumatati de masura, pentru ca vorba unui prieten: ”clientul simte, clientul nu e prost, daca miroase ceva sau nu-i place cum suna ceva, se sperie si pleaca, are unde sa se duca”. Asa ca ce-ar fi sa acorzi o importanta deosebita clientilor? De acolo vin banii, oricum, nu stiu ce-i in capul unora.
Pana la urma, este chiar atat de greu sa mai iesi cu un client important din cand in cand? Un program in care sa faci loc clientilor buni, e musai. Sa va vedeti intr-un cadru usor destins, la o masa intr-un restaurant decent, nu la un fast-food, totusi. 🙂
Acum, daca tot ati ajuns asa fata in fata, n-ar fi rau sa si paticipi activ la o discutie cu el, incercand pe cat posibil sa fii un bun ascultator, sa vezi ce are de reprosat sau de laudat, incearca sa fii cat mai business, dar nu prea scortos. Pastreaza un aer de sinceritate, incerca sa-l descosi ca sa stii ce mai ai de imbunatatit. Poate ca problemele pe care le ai cu el sunt aceleasi probleme pe care le ai si cu ceilalti clienti, practic vei impusca mult mai multi iepuri decat ti-ai propus. Scoate tot ce poti dintr-o astfel de intalnire.
Si, daca tot suntem la capitolul clienti, banuiesc ca ai deja date despre clientii tai mai noi sau mai vechi. Informatiile acestea sunt destul de pretioase in relatiile pe care le dezvoltati impreuna, pana la urma. O mica atentie cand este ziua de nastere a vreunui client sau reduceri in anumite perioade din an, pot face minuni. Iar pentru clientii vechi si loiali: cupoane de reducere sau alte bonificatii la anumite comenzi. Astfel vei crea premisele pentru un numr mai mare de comenzi si clienti foarte multumiti care ar putea aduce dupa ei alti si alti clienti.
Cat de simpla poate fi o astfel de abordare si cat de mult se poate schimba imaginea ta daca tii cont de mici trucuri pe care daca le pui in aplicare. Vei reusi sa treci peste multe neintelegeri cauzate de problemele de comunicare, si nu numai.
Clientul multumit este cea mai buna strategie de business care poate exista. Sau cam asa ceva, depinzand de nivelul si pozitia in care te afli in relatia cu acesti clienti ai tai. Pana la urma, nu degeaba se zice ca un client multumit iti aduce alti doi clienti, iar unul nemultumit va spune tuturor prietenilor sai.
Daca tu crezi ca te va ajuta, poti organiza chiar un fel de Ziua Portilor Deschise. Sa vada cum este firma de la care cumpara, cum este atmosfera, care sunt toate produsele si serviciile pe care le oferi. Rezolva mai intai comunicarea in interiorul firmei, sa nu fie o degringolada care sa dauneze si mai tare business-ului, totusi.
Comunicarea cat mai buna cu clientul ar trebui sa fie lege. Sa rezolvi problemele si solicitarile care vin din partea lui, cat mai rapid. O rezolvare rapida sau un raspuns urgent la sesizari, creeaza incredere si siguranta. Acel client va ramane in continuare fidel, iar acum in plina era a comunicarii social-media, orice lauda sau plangere poate avea un ecou mult puternic, asa ca este de evitat pe cat posibil, review-rile negative.
Iti urez Succes in tot ceea ce intreprinzi!
photo credit: pixabay.com