Cuvântul “motivație” derivă din cuvântul latin al mișcării “movere”. În literatura de specialitate sunt date diferite definiții pentru cuvântul motivatie. Toate aceste definiții subliniază faptul că motivația se referă la factorii care dau naștere unui anumit comportament, direcționează acest comportament și îl susțin pentru a atinge un anumit scop(1).Este adesea considerat un construct, deoarece este vorba despre un proces care nu poate fi localizat. Este intangibil, invizibil, greu de măsurat și extrem de dificil de controlat. Se referă în general la întrebarea “de ce oamenii sunt sau nu sunt dispuși să depună un efort pentru ceva”. În acest context, motivația poate fi văzută ca o forță care generează energie. Această energie asigură proactivitatea angajaților.
mo-ti-va-ți-e
1 dorinta de a face; interes sau determinare
2 [psi.] Procesul care activează, susține și reglează comportamentul
Motivația are următoarele funcții și caracteristici:
Inițiere: inițiază acțiunea. Ce anume face cineva?
Intensitate: animează acțiunea. Cât de greu lucrează cineva?
Perseverență: susține acțiunea. Cât timp mai funcționează cineva?
Semnificație: dă sens acțiunii. De ce face cineva ceva?
Importanța motivației
Potrivit psihologilor umaniști, realizarea de sine stă la baza a ce înseamnă să fii om. Este în natura noastră să dezvoltăm oportunități și talente, cu scopul de a ne descoperi pe noi înșine. Acest lucru se aplică atât în sfera personală (prieteni), cât și în sfera profesională (educație, locuri de muncă).
Motivația joacă un rol important în îmbunătățirea performanței organizației dvs. Angajații motivați pot ajuta organizația să-și atingă mai ușor obiectivele, și astfel să se bucure de succes. (2) Angajații motivați sunt, de asemenea, mai mulțumiți, mai creativi și mai productivi.
Pe scurt, angajații motivați se asigură că în cadrul organizației dvs.:
Există o atmosferă de lucru pozitivă …
… în care angajații nu se dau în lături de la muncă …
… în care angajații se străduiesc să aibă clienți satisfăcuți …
… și astfel se obțin rezultate mai bune.
Motivația este astfel forța motrică din spatele succesului organizației dvs. și este ceea ce îi determină pe angajații dvs. să rămână activi și să contribuie la o performanță generală mai bună a companiei. Mai mult, un nivel ridicat de motivație în rândul angajaților duce la o absență mai scăzută la muncă și la creșterea cifrei de afaceri.
Motivația și nevoile de bază ale oamenilor
Cu toții avem nevoie să ne acoperim anumite nevoi astfel încât să ne simțim mulțumiți cu viața pe care o trăim; acest lucru este valabil și atunci când vine vorba de viața profesională. Dacă aceste nevoi sunt îndeplinite luând în calcul așteptările angajatului dvs., acestuia îi va crește automat motivația de a se dezvolta profesional, de a scoate tot ce-i mai bun din sine și din situația în care se află. Motivația angajaților dvs. este strâns legată de diferitele nevoi de bază interconectate, cum ar fi siguranța, solidaritatea și dezvoltarea. În calitate de angajator este important, pe cât posibil, să răspundeți acestor nevoi naturale pentru a vă motiva cât mai mult angajații.
Nevoile de bază ale angajaților dvs.:
1. Siguranța
Toată lumea are nevoie de un anumit grad de siguranță în viață. Desigur, nu poate exista niciodată o siguranță totală. În anumite aspecte, cu toate acestea, ne străduim să o obținem. De exemplu, ne dorim să en putem baza pe faptul că ne vom primi salariul în fiecare lună , astfel încât să putem plăti chiria sau facturile.
2. Incertitudinea/Varietatea
La prima vedere, această nevoie pare să contrazică nevoia anterioară; și într-adevăr, dacă totul în viață ar fi sigur, dacă totul ne-ar fi cunoscut dinainte, viața ar deveni plictisitoare. De aceea, toată lumea are nevoie de un anumit grad de incertitudine sau varietate în viață pentru a evita plictiseala și a crea entuziasm.
3. Relevanța
Toată lumea vrea să se simtă important într-o anumită măsură. Acest lucru se poate realiza în moduri diferite. O persoană ar putea face acest lucru întemeindu-și o familie, alta în a-și construi o carieră de succes. Cu toții ne dorim să simțim că suntem utili lumii noastre și că viața noastră contează.
4. Solidaritatea
Toată lumea are nevoie de solidaritate. Vrem să aparținem de ceva, vrem să avem grijă de cineva sau să fim îngrijiți. Toată lumea are nevoie de prieteni și familie. Toată lumea are nevoie de contact cu ceilalți. Acesastă nevoie se aplică și la locul de muncă.
5. Dezvoltarea
Nevoile menționate mai sus sunt nevoile de bază necesare pentru a motiva; dar ele nu sunt suficiente pentru toți angajații. Unii dintre ei își doresc să se dezvolte. Dezvoltarea, creșterea, poate fi esențială pentru a avea oameni motivați. Angajații dvs. ar putea avea nevoie să se dezvolte profesional, emoțional și/sau financiar.
6. Contribuția
În cele din urmă, angajații dvs. vor să contribuie. Ei doresc să joace un rol în imaginea de ansamblu. Dacă organizația dvs. îndeplinește un rol relevant din punct de vedere social, acest lucru va contribui la succesul organizației dvs. Această nevoie poate, la fel ca și dezvoltarea, să fie un element important la nivel personal pentru ca angajatul dvs. să fie mulțumit de viața sa. Îndeplinirea acestei nevoi la nivel profesional este, de asemenea, un factor esențial pentru performanța și succesul organizației dvs.
Motivația intrinsecă vs. Motivația extrinsecă
Există două tipuri distincte de motivație, și anume motivația intrinsecă și motivația extrinsecă.
Motivația intrinsecă se referă la faptul că oamenii doresc să depună un efort pentru ceva deoarece sunt stimulați din interior, de exemplu, atunci când sunt responsabili de ceva. Această formă de motivație depinde în totalitate de natura activității (3). Angajații sunt motivați pentru că oferă o anumită valoare activității. Activitatea este o experiență care îi îmbogățește, care oferă provocări și oportunități de dezvoltare (4). Motivația intrinsecă se referă la acțiunea care este condusă de un sentiment de satisfacție și de împlinire.
Motivația extrinsecă înseamnă că oamenii vor face un efort pentru ceva deoarece sunt stimulați din afară, de exemplu prin bani sau statut social. Spre deosebire de motivația intrinsecă, în care munca este văzută ca fiind valoroasă, angajații care sunt motivați din punct de vedere extrinsec își văd munca doar ca un mijloc de a atinge un scop. Împlinirea nu este obținută din activitatea în sine, ci din lucruri conexe (5). Oamenii pot deveni motivați din punct de vedere extrinsec atât de stimuli economici, cât și sociali. Angajații sunt motivați din punct de vedere economic în cazul în care primesc o remunerație bună, condiții de muncă bune și locuri de muncă sigure în baza cărora își evaluează job-ul. Statutul profesional, șansele de promovare le oferă sentimentul de împlinire (6).
Motivația intrinsecă și cea extrinsecă sunt conectate, în sensul că motivația intrinsecă poate fi modificată de influențele exterioare. Factorii externi individului, cum ar fi remunerarea, pot avea un efect negativ asupra motivației intrinseci. Legarea bonusurilor de anumite obiective poate determina angajații care inițial au lucrat cu entuziasm, să se concentreze doar asupra obiectivului care oferă cel mai mare bonus.
Sindromul de supraviețuire
Ce înseamnă? Sindromul de supraviețuire este un termen care descrie impactul schimbărilor majore asupra atitudinilor și comportamentelor angajaților, pentru cei care rămân după reducerile de personal. Sentimentul incertitudinii locului de muncă și al pieței externe negative conduc la un nivel ridicat de stres psihologic. Sindromul de supraviețuire a omis aspecte sau a gestionat anumite aspecte cu un cost semnificativ pentru organizație, din punct de vedere financiar și/sau uman. Prin evaluarea amănunțită a acestui Sindrom de supraviețuire, devine posibilă gestionarea sa eficientă – astfel încât performanța organizațională, productivitatea și pierderea angajaților-cheie să fie reduse pe cât posibil.
Autor: Lodewijk Noordzij | Effectory.com
Sursa aici
Traducere Mindcode