Ce te face să te ridici din pat într-o dimineață de luni? Este gândul la salariul care te motivează să dai tot ce ai mai bun?
Pentru majoritatea dintre noi, răspunsul este nu. Salariul nu este suficient pentru a determina pe cineva să fie cel mai bun. (Desigur, ajută).
“Ce sunt banii? Un om este de succes dacă se ridică dimineața și se culcă seara și între timp face ceea ce își dorește să facă.”- Bob Dylan
Vrem să ne ridicăm și să mergem la un loc de muncă care ne dă satisfacție sau ne face fericiți; într-un loc în care să simțim că avem o legătură cu cei din jurul nostru și că ne aducem contribuția sau facem o diferență. Vrem un job care să facă munca să fie mai mult decât doar muncă.
Deci, ca angajator, cum transmiți acest sentiment angajaților tăi?
Pentru mulți dintre noi, răspunsul este cultura companiei noastre și, mai important, valorile companiei noastre.
Care sunt valorile companiei?…
Business Dictionary definește valorile drept “filosofia sau principiile de funcționare care orientează comportamentul intern al unei organizații, precum și relația cu clienții, partenerii și acționarii”. În esență, ele sunt fundamentul identității organizației tale: credințele, ADN-ul pe plan intern și ceea ce se proiectează extern.
Cu toate acestea, multe organizații încă nu au un set bine definit de valori – sau chiar mai rău, au o listă scrisă de cuvinte cheie sau expresii afișate pe intranetul companiei pe care nimeni nu le recunoaște, crede în ele sau place. Dacă dorești să definești valori pentru afacerea ta sau să le schimbi pe cele existente, primul loc spre care trebuie sa privești este către cei de la care te aștepți să trăiască și să respecte aceste valori – angajații tăi.
Care este valoarea valorilor companiei?
“Când ești condus de valori, acest lucru nu este un cost pentru afacerea ta afacerea, ci îți ajută afacerea.”- Jerry Greenfield, co-fondator al Ben & Jerry’s Homemade Holdings Inc.
OK, deci începem cu o contradicție – da, avem nevoie să definim valori în care angajații chiar să creadă. Dar, înainte de toate, ai nevoie de aprobarea și suportul conducerii pentru a pune lucrurile în mișcare. Înainte de a defini (sau redefini) valorile companiei, gândește-te de ce acestea sunt importante pentru afacerea ta per ansamblu:
– Definesc cine ești. Dacă nu ai o identitate sau un brand, îți vei pierde rapid direcția.
– Ajută în procesul de luare a deciziilor. Orice decizie semnificativă ar trebui să fie susținută de valorile companiei; de exemplu, dacă una dintre aceste valori este “calitate”, orice produse care nu respectă cerințele trebuie eliminat din start.
– Ele oferă un avantaj competitiv. Valorile ajută la educarea clienților și la o diferențiere reală față de competiție, vânzând de fapt acel lucru care te face diferit. Pe piața actuală, valorile vorbesc publicului, transformând compania ta într-un furnizor preferat. 80% dintre companiile din Fortune 100 își exprimă valorile în mod public.
– Sunt un instrument valoros de recrutare și de retenție. Afacerea ta nu are valori; oamenii din cadrul ei au. Recrutând în baza acestor valori, atrageți indivizi care se aliniază cu cine sunteți și ce faceți. În plus, generația Millennials își sfidează predecesorii prin prin faptul că apreciază cultura, identitatea organizațională și beneficiile – cum ar fi echilibrul între viața profesională și viața personală – mai mult decât salariul sau locația. Valorile te ajută să atragi talentele de top din domeniu.
– Comunică ceea ce este important. Valorile influențează comportamentul, modelând cultura și inspirând oamenii să acționeze. Acest lucru se traduce într-o productivitate mai mare, inovație și, în cele din urmă, prin succesul afacerii. Potrivit lui Jim Stengel, fost Global Marketing Officer la Procter & Gamble și autor al Grow – How Ideals Power Growth and Profit at the World’s Greatest Companies, companiile cu un puternic sentiment al scopului lor, depășesc restul companiilor cu 400%.
Ai la îndemână propria afacere pentru a defini și a lansa valori în cadrul companiei. Dar când vine vorba de a-ți defini propriile valori, de unde începi?
Aici, la Interact, avem un set de 6 valori ale companiei care ne guvernează acțiunile, deciziile și direcția de business. Folosindu-ne de fiecare dintre acestea, îți propunem pașii pentru crearea, lansarea și asumarea cu succes a valorilor voastre.
Gândește MĂREȚ
“Trebuie să gândești măreț pentru a fi măreț” – Claude M. Bristol
Definirea valorilor este un proces, nu un eveniment. Ele nu vor rezolva problemele pe termen scurt; ele sunt relevante pe termen lung și de aceea necesită o abordare atent gândită care să le reflecte importanța.
În primul rând, argumentul nostru inițial: o companie nu are valori; angajații săi au.
Deci, începe prin a gândi măreț și implică-i și pe cei care vor trăi și respira aceste valori – iar asta nu înseamnă o treabă de 10 minute, făcută între cei 4 pereți ai unui birou managerial. Managementul ar trebui să faciliteze procesul, însă nu să-l modeleze izolat.
Apoi, mapează procesul. Cum implici oamenii? Cine va avea responsabilitatea dezbaterii și a finalizării, cine va semna? Unde și cum le vei promova? Gândește-te la modul în care aceste valori se vor potrivi cu imaginea de ansamblu a afacerii tale; sunt ele valorile de care ai nevoie pentru pentru a modela cultura organizației, guvernează ele deciziile manageriale? Toate aceste întrebări vor determina modul în care abordezi valorile.
Amintește-ți că nu toate valorile trebuie să fie principii etice, filozofice sau morale: pot reprezenta orice consideri important sau util. Uită-te la compania ta ca la un întreg pentru a determina ce este important pentru tine. Este necesar să respecți întotdeauna orele de livrare și să răspunzi la apelurile telefonice pentru a asigura satisfacția maxima a clienților? Sau poate pui un accent puternic pe CSR și valorifici practicile ecologice în interiorul organizației, cum ar fi reducerea deșeurilor și promovarea reciclării?
Atunci când spunem “măreț”, nu ne referim la formulări oficiale și frumos împachetate, ne referim la lucrurile care sunt MĂREȚE/IMPORTANTE pentru companie.
Fii curios și inovativ
Pentru majoritatea organizațiilor, valorile – sau cel puțin concepte legate de ele – există deja; trebuie doar să găsești o modalitate de a le accesa.
Deci fii curios.
Realizează sondaje, ateliere de lucru, focus group sau pur și simplu ia un teanc de post-it-uri și cere angajaților și managementului să noteze ceea ce cred ei că reprezintă compania. Pune întrebări și apoi cere justificarea acestora: credeți că organizația noastră este respectuoasă? De ce anume, poți să-mi dai un exemplu?
Alege răspunsurile recurente și subliniază-le. Dacă mai mulți indivizi identifică aceleași concepte, probabil că acestea sunt fundamentele a ceea ce valorează cu adevărat compania per ansamblu.
Odată ce ai conceptele de bază, fii creativ în a le transforma în și defini ca valori ale organizației. Utilizează-ți propria voce și brandul companiei pentru a te asigura că acestea sunt valori cu care angajații se identifică – de exemplu, în loc să-și definească valoarea “muncă în echipă”, compania de publicitate Open X și-a personalizat definiția astfel:
“Noi suntem unul.
O echipă. Fără excepții. Suntem un grup de indivizi puternici și diverși, unificați printr-un scop comun clar.”
Străduiește-te să fii original. Dacă ai același mesaj ca restul, pierzi din competitivitate; iar angajații tăi nu vor aprecia acest mesaj. În concluzie, fă-le memorabile și de preferat scurte; valorile nu-și ating scopul atunci când angajații nu și le pot aminti sau recunoaște.
Fii sincer și transparent
“Lipsa de transparență duce la neîncredere și la un sentiment profund de nesiguranță” – Dalai Lama
Acum ai un draft cu un set de valori; este timpul pentru auto-critică.
Întreabă-te sincer; reprezintă aceste valori cine suntem și ceea ce prețuim cu adevărat? Prea multe dintre organizații se încadrează în capcana stabilirii unor valori “inspiraționale”, care reflectă cine ar dori să fie, mai degrabă decât ceea ce reprezintă de fapt. În acest sens, riscă să creeze confuzie asupra mesajului fundamental și astfel să-și piardă încrederea angajaților – care nu vor crede în integritatea lor.
Mai rău, există exemple de organizații care aleg cuvinte pe care – cred ei că – angajații și clienții lor vor să le audă, dar care – în spatele ușilor închise – ar putea fi departe de adevăr. Să luăm ca exemplu compania Enron, care a listat “integritatea” ca fiind una dintre valorile lor. Aceștia au fost descoperiți și acuzați de fraudă fiscală înainte de a intra în faliment în 2001.
Aceste valori sunt acționabile și coerente? Alegerea unui cuvânt puternic, cum ar fi “angajament”, este cu siguranță memorabilă ca un singur cuvânt; dar va însemna foarte puțin pentru angajații tăi și este puțin probabil să transmită cine sunteți. Adapteaz-o contextului organizației tale. Livrezi cea mai bună calitate a produsului pe baza feedback-ului primit de la client și a volumului de returnări? Acest lucru nu trebuie neapărat să apară pe lista cu valori – însă va trebui susțină aceste valori când le explicați angajaților raționamentul.
Comunică și fii transparent legat de acest proces încă de la început. Ca în cazul oricăror schimbări prin care trece afacerea ta, este important să-i implici încă de la început pe toți partenerii – și cel mai important, pe angajați – să te asiguri că ai sprijinul acestora. Dacă angajații nu se simt incluși, vor deveni neîncrezători în întregul proces. În consecință, vei submina însuși scopul de a avea un set de valori – și anume unificarea afacerii în jurul unor idealuri comune.
Exemplu de set de valori “câștigător”: Zappos
– Livrează WOW prin servicii
– Îmbrățișează și provoacă schimbarea
– Adu distracție și un strop de ciudățenie
– Fii aventuros, creativ și deschis
– Urmărește să crești și să înveți
– Construiește relații deschise și cinstite prin comunicare
– Construiește o echipă pozitivă și un spirit familial
– Fă mult cu puțin
– Fii pasionat și hotărât
– Fii modest
Fii pasionat
“Fără pasiune, nu ai energie; fără energie, nu ai nimic” – Donald Trump
Te-ai întâlnit, ai discutat, ai revizuit și ai un set de valori. Acum, e timpul să ți le asumi.
Asigură-te că în special managementul crede în ele și împărtășiți entuziasmul și credința în ceea ce reprezintă ele. Angajatorii sunt inspirați de acțiunile leaderilor lor; dacă ei nu sunt inspirați de valorile tale, nici angajații nu vor fi.
Apoi, fă-le cunoscute!
Stabilește o strategie de lansare care să acopere toate canalele cu un mesaj consistent. Utilizează intranetul companiei, mailuri, social media; ține o petrecere de lansare și tipărește copii pentru fiecare birou. Dacă poți transforma acest moment al prezentării setului de valori într-un subiect mult discutat, în care este implicat fiecare angajat, este probabil ca ei să fie mai receptivi.
Încorporează valorile în activitatea zilnică. Fă-le un element central al procesului de recrutare; această persoană ne reprezintă valorile? Dacă urmărești acest lucru, atunci este mult mai probabil ca respectiva persoană să se integreze în cultura organizației, să se implice în obiectivele acesteia, să obțină rezultate – și să rămână pe termen lung. Asigură-te că setul de valori reprezintă o bază în procesul de on-boarding și că fiecare nou angajat își înțelege locul și valoarea.
Apoi, găsește modalități de a le întări. Răsplătește și recunoaște angajații care le demonstrează și aplică. La Interact, folosim un sistem de recompensare peer-to-peer pe intranetul nostru; colegii se pot aprecia și recompensa unul pe altul. Când includ #value în motivul recompensării, persoana respectivă e înregistrată automat într-o tombolă cu premii trimestriale. Angajații sunt #pasionați de valorile lor – pentru că se identifică cu ele, le aplică și le trăiesc zilnic.
Exemplu de set de valori “câștigător”: Rackspace
– Suport fanatic în tot ceea ce facem.
– Rezultatele pe primul loc, fondul în locul formei
– Angajament pentru excelență
– Transparență totală
– Pasiune pentru muncă
– Colegii sunt prieteni și familie
Fii curajos
Definirea și aplicarea valorilor pot cauza mari neplăceri.
Te poți întâlni cu diverse reacții sau cu feedback negativ; pot exista unii angajați care se simt în afara acestor valori sau nu sunt de acord cu ele. Păstrează-ți curajul de a le aplica și susține-ți cu determinare mesajul: valorile nu vor fi adoptate dacă cei din conducere arată lipsă de angajament față de ele.
Valorile, atunci când sunt implementate corect, pot să limiteze libertatea strategică și operațională a organizației tale: ele sunt, în realitate, un cadru de funcționare din interior și uneori acesta poate părea restrictiv. Dacă te confrunți cu obstacole, fă un pas înapoi și amintește-ți de ce ai inițiat implementarea acelor valori și ce reprezintă ele pentru imaginea de ansamblu a companiei. Riști să pierzi viziunea pe termen lung pentru câștigurile pe termen scurt?
Implementarea și asumarea valorilor necesită o vigilență constantă. Amintește-le și întărește-le constant; și ai curajul să-i tragi la răspundere pe cei care nu le aplică.
Fii flexibil și adaptabil
“Rămâi fidel deciziilor tale, dar fii flexibil în abordare” – Tony Robbins, motivational speaker american și autor
Pe măsură ce creștem, câștigăm experiența și (îndrăznim să spunem) îmbătrânim – valorile și prioritățile noastre se schimbă. La fel se întâmplă și în cazul business-ului tău.
Pe măsură ce organizația ta evoluează, își crește numărul de angajați sau abordează noi piețe – de fapt, ori de câte ori te confrunți cu o schimbare organizațională semnificativă – este timpul să revizuiești valorile de bază și să evaluezi dacă ele încă reprezintă compania. Nu îți fie teamă să fii flexibil și să te adaptezi la schimbare; dar adoptă același proces și abordează-l ca pe un exercițiu de colaborare în care implici angajații și comunici motivul schimbării.
Poate că ai atins un nivel semnificativ de dezvoltare, cum ar fi extinderea teritorială sau lansarea unei noi linii de produse și focusul afacerii tale s-a modificat. Poate că ai trecut de la o abordare “work hard, play hard” la una ceva mai matură, mai corporate. Dacă nu îți faci timp să examinezi periodic ceea ce susții că reprezintă afacerea ta, angajații pot deveni deconectați de la valorile sale și pot simți că au devenit depășiți sau irelevanți.
Exemplu de set de valori “câștigător”: Teach For America
– Schimbare Transformațională
– Leadership
– Echipă
– Diversitate
– Respect și modestie
Valorile puternice reprezintă temelia unei afaceri minunate. Deci: identifică-le, definește-le, aplică-le în tot ceea ce faci – și sprijină-ți angajații să le trăiască și să le aplice în rolurile lor de zi cu zi. Când faci ceea ce spui, vei vedea și rezultatele.
Autor Becki Hall
Sursa aici
Traducere Mindcode